PERCEPTION

In strength there is weakness, and in weakness there is strength. Through the passage of time strong becomes weak and weak strong... SUN TZU

Sunday, November 19, 2006

Trekking 3


Masuk hutan semula. Seperti biasa, bukit dan denai masih serupa. Aku jatuh bagai buah mangga sebab terpijak batang kayu dan daun kering. Tiada tempat stabil untuk kasut aku. Pacat lebih besar lagi. Lan kena, Wan tak kena (kata dia), Teh kena. Aku? Ada jugak pacat kat kasut. Dah pijak-pijak dia dok lekat jugak. Sampai ke Teluk kedua, aku terjun laut lagi. Teluk yang sunyi. Hanya bunyi ombak dan binatang. Aku berendam agak lama. Mengapung di tepi laut. Best! Naik darat, jalan! Wan dok sms lagi! Ceh! Jenuh sepanjang jalan kitorang kutuk, dia dok sms jugak. Sampai teluk ketiga. Hotel tak jadi dibina. Sayang. Berapa juta? Apapun, lepas je hotel tak jadi tu, kami lalu ikut laut. Panjat batu. Macam-macam aksi dan teknik digunakan. Teknik paling mudah, teknik pompuan ...ke!ke!ke!ke! Batu licin. Ada satu tempat tu, tak boleh dah nak panjat. Kami redah laut. Sampai separuh jalan, baru perasan, air dalam. Teh dah tiga kali telan air laut. Kaki dia dah jadi macam kaki itik - mengayuh-ngayuh. Dia dah paut pada Lan. Aku baru perasan rupanya kaki aku juga tak jejak ke batu lagi. Aku dah terapung-apung. Wan junjung 2 buah beg. Lan naik dulu tepi tebing. Aku tak berapa pasti apa yang berlaku cuma aku ingat Wan baling beg kepada Lan. "Beg aku! Beg aku!" . Aku naik je, terus terkekeh ketawa. Tak normal pulak aku rasa. Dah hampir maut ketawa ka? Habis? Nak nangis? Ceh! Bila habis ketawa, aku perasan Wan dah bukak handphone dia, siap jemur. Yah! itu yang penting. Nampak dia risaukan telefon tu lagi dari nyawa dia. Kata Teh, Wan memang dah tenggelam tadi (tapi dia pandai berenang) sebaik saja dia beri beg dia pada si Lan. Kami susur batu lagi. Teh jatuh - paut pada batu - dah luka. Dah nak pitam lak dia. Takut darah! Aku kena pulak jadi doktor. Mujur Lan ingat nak bawak first aid kit. Salut lu Lan!!! Tengah-tengah batu ... tepi laut ... balut luka. Kalau tidak dia tak boleh jalan...mabuk darah, nak pitam. Aisey, payah la. Dah dekat sangat nak sampai. Siap - kami susur batu lagi. Di Pasir Bogak ... gembira - tenang ... AKU AKAN KEMBALI LAGI KE SINI.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home