PERCEPTION

In strength there is weakness, and in weakness there is strength. Through the passage of time strong becomes weak and weak strong... SUN TZU

Monday, August 14, 2006

Satu malam di perjalanan...


Catatan: 25 Februari, 2006 – 9.12 p.m.
Malam ini aku memandu sendirian. Inilah rutin hidup aku. Hujung minggu, aku menjadi pengembara hidup aku sendiri. Aku suka begini. Sendiri dan sunyi. Sunyi adalah kebahagiaan yang tidak ada yang faham kecuali aku. Bagiku, ruang tanpa bunyi itu adalah muzik yang indah. Seindah Mozart bagi pengemar klasik. Seriang Mariah Carey bagi pengemar wanita sesat itu! Sunyi bagiku adalah seindah, sedamai dan setenang pengemar muzik dan bunyi-bunyian. Tapi, siapa faham? Manusia gemar kepada bunyi-bunyian. Normal. Mungkin aku yang tidak normal. Malam ini gelap tanpa cahaya bulan. Mata aku hanya dapat memandang jalan. Sesekali lurus, sesekali bengkok. Mudah saja jalan ini. Kata-kata tuan guru terngiang-ngiang. “Titian Siratulmustaqim itu adalah jalan yang panjang dan payah. 1000 tahun mendatar, 1000 tahun menaik dan 1000 tahun menurun!” Adakah benar seperti yang dikata? Alangkah mudahnya jalan di dunia ini! Di dunia ini berkereta. Dalam keadaan yang amat selesa. Tanpa beban dosa dan api neraka yang menyala-nyala! Adakah aku sudah bersedia?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home